Vrije val

9 januari 2017 - Abetefi, Ghana

Het is maandagochtend en we rijden naar Schiphol. Buiten is het mistig en koud.
‘Weet je nog dat we in pretpark Slagharen waren?’, vraagt Daniëlle.
‘Dat ik heel erg graag in de vrije val wilde? En dat ik toen op mijn tenen langs de controle ging omdat ik eigenlijk te klein was?’ Ze is even stil. ‘Toen het klikje klonk van de veiligheidsbeugel werd ik opeens heel erg bang. Ik dacht dat ik eruit ging vallen. ’
We knikken. Dat weten we nog.
‘Dat jullie weten hoe ik me nu voel.’

Twaalf uur later stappen we uit de aankomsthal van het vliegveld in Accra. We hebben bijna zes uur gevlogen, in de rij gestaan bij de douane, vervolgens bij de bagageband en toen bij de bagagecontrole. We lopen maar gewoon achter anderen mensen met koffers aan.

En dan staan we opeens buiten, op een andere aarde. De lucht die we inademen is vochtig, warm en stoffig. De herrie komt van alle kanten. Overal lichtjes en heel veel heel donkere mannen die allemaal erg op elkaar lijken.
We vallen stil. Daniëlle is de eerste die wat zegt, met een dun, wit stemmetje.
‘Ik geloof dat ik hier echt veel te klein voor ben. Voor Afrika.’

1. Maartje Kuperus:
    Mooi!
    Het komt echt (meer dan) goed!
  2. Gert Jan Visser:
    11 januari 2017
    Ja Daan, Afrika is ontzagwekkend groot en wij zo klein.
  3. Marjan Kleijn:
    11 januari 2017
    O wat spannend allemaal dappere Miriam!
  4. Marjan Kleijn:
    11 januari 2017
    Wat spannend allemaal dappere Miriam!
  5. Wilma van Klaveren:
    11 januari 2017
    O ja! Uitstappen in Afrika is heeeeeel indrukwekkend en spannend. De geuren die jullie nu ruiken vergeet je nooit meer. Er zijn ook heel veel aardige mensen in Afrika die jullie vast ook gaan ontmoeten. We denken veel aan jullie dus die foto's zijn cool. Top idee Mir, zo'n blog! Jullie zijn dappere dodo's!
  6. Dick en Netty Vreeken:
    11 januari 2017
    Wat een andere wereld waarin jullie terecht zijn gekomen: andere geur, atmosfeer, mensen, gewoontes, etc.etc. Wat een indruk moet dat maken als je dit de eerste keer ondergaat! Zo mooi om dit te lezen!
  7. Wia Ridder-Visser.:
    12 januari 2017
    Zelfs ik vind het al spannend!
    Jullie hebben courage, d.w.z. ouderwets woord voor moed, maar dan toch nog iets meer.
    Ik kijk al uit naarhet volgende verhaal.
    Liefs, Wia.

Dag lieve Pippilangkousen!