Thuis

6 februari 2017 - De Bilt, Nederland

Rust  Taxi Schiphol

We zijn er weer.

Letterlijk en inmiddels ook figuurlijk geland. Familie begroet, weer naar kerk, school en werk geweest. We zijn benieuwd hoe lang we nog onze schoenen controleren op slangen en schorpioenen, ons blijven verwonderen over douchen onder drinkwater, een wc die gewoon doortrekt, de heerlijke, frisse lucht. En zo enorm blij zijn met het feestje van regen!

Alledrie hadden we erg veel zin om ons leven in De Bilt weer op te pakken. Eigenlijk is dat een van de grootste kadootjes van deze reis. Bijna vijfduizend kilometer verderop, vlakbij de evenaar, waren het verdriet om Frederik, de zorgen van het afgelopen jaar en de moeheid heel ver weg. Een stukje gesmolten. Het was een wonderlijke ontdekking op het strand van Ko-Sa  om onszelf per ongeluk leuke plannen te horen maken voor thuis. Dat we zo’n zin hadden in van alles. Lekker koken, bijpraten, muziek maken en luisteren...

Na een paar dagen is dat niet weg. Natuurlijk is het huis nog te leeg. En is het vreemd om Ghanese schelpjes op het graf op Brandenburg te leggen, bij de zwerfkei die er inmiddels is geplaatst. Maar er is veel meer lucht en ruimte. Om te genieten van het weerzien met Davitha en Joas, van de rijkdom aan familie, vrienden, collega’s en buren met wie we zo blij zijn.

Deze week willen we nog een afsluitend logje schrijven over hoogte- (Danielles topdag in Tamale bijvoorbeeld) en dieptepunten (die bewaren we even als cliffhanger). Maar alsvast een enorm dankjewel aan Frederiks collega’s van ICCO/Kerk in Actie, die ons zo geholpen bij de voorbereidingen van onze reis. Met informatie, hun netwerk, een paar klussen waarmee we concreet met z’n drieën aan de slag konden. Hadden we tenminste een soort doel. Vooral Gonda de Haan, een dikke dank je wel. Het was logisch en te grappig dat we net terug in Nederland prompt jou op de Oude Gracht in de armen liepen!

1. Betty Busstra:
    6 februari 2017
    Dank jullie wel voor de prachtige verhalen en het was weer goed om jullie weer te zien!
  2. Marjet De Haan:
    6 februari 2017
    Welkom weer thuis. Heel veel dank voor jullie mooie en eerlijke verhalen!
  3. Sandra:
    6 februari 2017
    Welkom thuis lieve familie! Dank voor het beetje mogen meereizen...
  4. Janneke Geerse:
    7 februari 2017
    Fijn dat jullie er weer zijn, helemaal heel! wat een mooie reis en wat een prachtige verhalen. Nu we jullie weer veilig in de Bilt weten kunnen we die cliffhanger wel aan!

liefs, Chris en Janneke
  5. Wilma van Klaveren:
    7 februari 2017
    Juliie weer in de armen gesloten en met Gidieon al weer naar FC Utrecht geweest. Heerlijk dat jullie terug zijn.
    En Mir: blijf schrijven. Het was hartverwarmend!
  6. Eveline de Vries:
    7 februari 2017
    Bedankt voor de heerlijke inkijkjes in jullie reis, en fijn dat jullie weer veilig en gezond thuis zijn.
  7. Ellen-Rose van Oord-van Westrenen:
    Genoten van jullie reisverhalen. Welkom thuis! Lieve groet, Ellen Rose
  8. Ellen Klumper:
    7 februari 2017
    Een reis en ervaring om nooit te vergeten! Welkom thuis!!
  9. Marion Dees:
    7 februari 2017
    Dank jullie 3en voor dit bijzondere reisverslag met alle denkbare emoties, die langs kwamen.
    Bijzonder om een stukje Afrika weer mee te beleven.
    Veel herkenbaar.
    Fij om weer veilig thuis te komen met zoveel lieve mensen om jullie heen, die van jullie houden.
    Als vriendin van Sief mijn hartelijke groet, en alles wat jullie nodig hebben wens ik jullie toe.
  10. Wia Ridder-Visser.:
    Lieve Mirjam,

Dank je wel!!!!
    Zo ontroerend en boeiend om jullie verhalen te lezen.
    Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Federik kan heel trots op jullie zijn!
    Alle drie..........hartelijk dank .
    Het is goed om het "gewone" leven weer op te pakken.
    Ik wens jullie moed en diepe vreugde voor de komende tijd.
    Wia.