Tie-Ai-Ee

6 januari 2017 - De Bilt, Nederland

‘Tie-Ai-Ee’, zucht een vrouw naast ons.

‘Tie-Ai-Ee?’

De vrouw zucht nog eens diep. ‘This Is Africa.’

Gideon knikt. 'Informatie correct en tevens juist'. We zijn weliswaar in regenachtig Den Haag, maar we bevinden ons in de Ghanese ambassade, dus op Afrikaans grondgebied. Omdat we alledrie een visum willen.

We zitten er al een poosje en de lange rijen klapstoelen zijn grotendeels bezet. Het is niet voor iedereen even makkelijk om zich over te geven aan het wachten. Wat niet helpt is dat het gebruik van mobiele telefoons ‘and all other devices’ is verboden. Veel bezoekers denken dat handhaving van deze regel niet zo’n vaart zal lopen. Dat is wel zo.

In de hoek staat een houten suggestion box. Na een half uurtje heeft Daniëlle wel een paar ideeën. Ze is niet de eerste stelt ze vast, als ze in de box gluurt. Ze is ook niet verbaasd dat het zoveel ideeën zijn. Wel dat ze allemaal nog in de box zitten. ‘Ze bewaren ze in ieder geval heel goed.’

Ondertussen luisteren we naar de gesprekken om ons heen. Er worden ervaringen uitgewisseld en tips gegeven. Daniëlle legt aan de buurvrouw uit dat we met z’n drieën naar Ghana gaan. ‘We gaan naar projecten van papa’s werk kijken.’

Of we dat zo met z’n drietjes wel vaker hebben gedaan?

‘Nog nooit, dus ik denk dat we het wel kunnen.’

Altijd fijn om Pippi Langkous te citeren. Dat hebben we dit jaar vaker gedaan. In dit nieuwe leven zonder Frederik hebben we al zoveel dingen gedaan waarvan we geen idee hadden of we het konden.

Als we de visa eindelijk hebben, bekijken we ze uitgebreid. We zijn best trots op ons eigen stukje Tie-ai-ee.

1. Marjon van dalen:
    7 januari 2017
    Geniet in Ghana, ik wens jullie een heel mooie reis! Ik was een paar jaar geleden in Congo en Nigeria. Wat me opviel dat er zo enorm veel gelachen werd en plezier was te midden van de meest treurige armoedige omstandigheden. The art of living! Ik hoop dat je daar in Ghana ook iets van gaat proeven. ENJOY.
    (en wat een prachtige website heb je opgetuigd, ik ga jullie volgen...)
  2. Kees de Vos:
    7 januari 2017
    Haha, dat verhaal over de ideeënbus! Daar kan dus nog wel een ideetje bij: bus iets vaker legen. Maar of dat ooit gelezen wordt? ;-)
    Alvast een goede reis en een mooie tijd met elkaar!
  3. Marionne:
    Dag 'Pippi, Tommy en Annika'! :) Jullie kunnen dit!! xxx
  4. Ellen Vos:
    8 januari 2017
    Dank voor de uitnodiging om jullie belevenissen te volgen! Veel 'awe' gewenst!
  5. Sandra:
    8 januari 2017
    Lieve alle drie, wat een mooie verhalen staan er al!
    Een hele goede reis gewenst, we gaan jullie volgen!
    liefs Sandra
  6. Ellen-Rose van Oord-van Westrenen:
    Lieve alledrie,
    Hiermee wens ik jullie een fijne reis naar Ghana. Wat leuk om zo een beetje mee te reizen met jullie. Take care.
    X,
    Ellen-Rose
  7. Regina:
    9 januari 2017
    Lieve Mirjam, Danielle en Gideon.
    Wat een mooi idee,deze reis. Heel veel plezier samen en zorg goed voor elkaar. Ik ga jullie volgen! Dikke zoen Regina.
  8. Gretha van der Vlugt:
    9 januari 2017
    Lieve vrienden
    Mooi om in de voetsporen van Frederik verder gaan
    Goeie reis
    Gretha
  9. Miriam lensen:
    10 januari 2017
    Lieverds,

We zijn natuurlijk héél benieuwd naar jullie eerste dag en we kijken uit naar jullie volgende avontuur
    Liefs van ons
  10. Annafiet:
    11 januari 2017
    hi, ik heb al een reactie geschreven, maar nu zie ik dat ik er niet bij sta. Wat raar, zal wel weer iets fout hebben gedaan.

heel benieuwd hoe het jullie vergaat daar en ook heb je wel WIFI of contactmogelijkheden.
  11. Wia Ridder-Visser.:
    11 januari 2017
    Lieve Mirjam, Gideon en Danielle,
    Watveen avontuur gaan jullie aan.Pipi Langkous waardig!
    Jongens, in gedachten teis ik met jullie.
    Ik vind het zo'n goed idee!!
    Wat zullen jullie genieten
    Jullie zullen je ogen uitkijken!!
    Geniet eer van en een hele goede reis gewenst!!
    Ik lees het wel.
    Dikke kus,
    Wia.
  12. Annafiet:
    13 januari 2017
    hi. Waar zitten jullie momenteel? gr.