Heimwee

17 januari 2017 - Tamale, Ghana

Met z'n drieen

‘Of ik papa hier mis? Hoezo?’ vraagt Gideon verbaasd. ‘Ik ben nog nooit in Afrika geweest, en dus ook niet met papa.’

Ook Daniëlle mist Frederik op reis niet erger of anders dan thuis. Wel heeft ze een beetje heimwee naar oma Sifra, de piano, Davitha, Joas, voetballen in de regen en een stevige koude wind.

Ik wel. Juist op reis mis ik Frederik. Het gewone huis-, tuin en keukenleven lijken we zo goed en zo kwaad als het gaat een beetje op de rit te hebben in De Bilt. Maar op eigen houtje over een wildvreemd continent reizen is een ander verhaal. Wat mis ik de manier waarop Frederik rustig z’n weg zocht op een nieuwe plek. Overzicht had. Genoot. Dingen wist. Dingen die iedereen lijkt te weten maar ik dus niet. Zoals waarom het ene geldautomaat het wel doet en het andere niet, hoe de stad in elkaar zit, hoe we ons Ghanese mobieltje opladen.

Ik doe maar wat.

Probeer het hoofd koel te houden en ons op tijd van malariapillen en water te voorzien. Ik tel elke ochtend de oplaadkabels en vervormstekkers, de paspoorten en inentingsboekjes, het geld, de bankpasjes en onze tassen. Lach vriendelijk om mee heen en vertel gelijk dat dit onze eerste dagen in Afrika zijn als er onduidelijkheden zijn. Wat ongetwijfeld verklaart dat we per taxirit het dubbele betalen van wat normaal is.

Af en toe rolt er opeens weer een traan omdat de boel is gelopen zoals het gelopen is. Dat er na de foto’s van Frederik bij het eerste logje geen nieuwe van hem kunnen worden toegevoegd. Waarop hij grijnst, uitlegt, verklaart, geconcentreerd leest, een sigaar rookt...

Ondertussen ben ik elke avond opgelucht als we in het goede guesthouse, met de juiste spullen, in de goede formatie liggen. En geven we elkaar best trots een high-five als we weer een hobbel hebben genomen of iets hebben opgelost. En genieten we ook.

Met z’n drieën.

Het is wat het is.

1. Janneke Geerse:
    lieve Miriam,
    Ik ben zeker trots op jou, wat een stoere nicht heb ik! En ja natuurlijk wist ik wel dat je dit niet zomaar even uit je mouw schudt....Maar je doet het en Danielle en Gideon ook. Het zal altijd met jullie meegaan deze prachtige reis, met op de achtergrond, ergens....Frederik. Ik hoor en zie hem in je verhaal!
  2. Marjan Kleijn:
    17 januari 2017
    Dit vind ik een heel mooi geschreven stukje, zo hoe het is voor je. Dankje voor dit schrijven.
  3. Barbara:
    17 januari 2017
    Je gemis, in een vreemd, ver land. En je, jullie trots ... poeh.
  4. Anja den Bok:
    17 januari 2017
    Lieve Mirjam, stoer en dapper en ook zo kwetsbaar zoals je het nu zo opschrijft. Tuurlijk mis je hem, hij gaat overal mee met je en nu merk je ook duidelijk dat je ál die jaren samen met hem reisde. Tegelijk zie en je beleef je veel samen met je kids! Zien zei het land waar hun vader ook zijn weg zocht. Delen ze samen met jou ervaringen die niemand jullie meer afneemt. Alleen dat al!! Wens je veel goede moed en veel van " in doe maar wat" dat goed uitpakt en iedere dag weer mooie ontmoetingen en genieten van je/jullie zien en ruiken.liefs Anja
  5. Ellen-Rose van Oord-van Westrenen:
    Lieve Miriam,
    Wat mooi geschreven!
    Doe je goed.
    Dikke X,
    Ellen-Rose
  6. Fol kert:
    17 januari 2017
    Mirjam, je bent een kanjer dat je dit doet. En jullie zijn allemaal tof! Het advies "leef!" hoeft jullie niet gegeven te worden, jullie doen het al. Dapper! Als je zo ruimte laat voor alle gevoelens, kan je ook echt genieten en dat wens ik jullie toe. Dat zijn herinneringen die je niet meer verliest. Goede reis!
  7. Ineke:
    17 januari 2017
    Lieve Miriam, wat stoer dat jij jouw kinderen op dat wildvreemde continent kennelijk het gevoel geeft, wat Frederik altijd aan jou, aan jullie wist te geven.
    Dat jij voor Danielle en Gideon zorgt, zoals Frederik altijd voor jullie zorgde.
    Misschien is er ook wel ergens, iemand, Iemand die ook weer over jou waakt!
    Bedankt alle drie, dat we een beetje met jullie mee kunnen reizen.
  8. Ineke:
    17 januari 2017
    Hey Danielle, ik weet wel zeker dat oma Sief jou nog veel meer mist!!!
    Gelukkig houd je haar wel op de hoogte van alles wat je ziet en meemaakt.
  9. Wia Ridder-Visser.:
    Omtroerend Mirjam, bedankt.
    Wia.
  10. Nicolien:
    17 januari 2017
    Liefs uit Utrecht. De kids zeggen:" superstoer! en "warme knuffel" maar of je die nou echt wilt in Afrika ....
    Mooi wat je schrijft - doet denken aan W.H. Auden: And down by the brimming river / I heard a lover sing/ Under an arch of the railway/love has no ending/ I'll love you dear, I'll love you/ Till China and Africa meet [... ]
  11. Angela B.:
    ❤️
  12. Helena:
    17 januari 2017
    Heerlijke selfie, zie veel Frederik. We missen jullie ontzettend. Genieten mee met alle verhalen, beelden en zijn apetrots op onze (schoon)zus en tante, waar ik toch maar naar vernoemd ben, aldus Tirza Miriam die vindt dat dit sterke staaltje haar tante nog meer status geeft. Kortom: respect!
  13. Sifra:
    17 januari 2017
    Lieverd, m'n hele hart huilt mee.........en toch, Frederik is zo trots op jullie.....jullie zijn in zijn wereld gestapt.......dikke liefdevolle knuffel!
  14. Gea van Henten:
    17 januari 2017
    Mooi dat jullie daar zijn, ik hoop en bid dat het jullie steun mag geven. Sterkte liefs Gea
  15. Floris (Jaap) van Barneveld:
    18 januari 2017
    Een heel mooi geschreven stukje!
  16. Groep 8:
    Hallo Daniëlle, Gideon en Miriam,

We lezen in de klas veel mee met de mooie en bijzondere verhalen die op jullie blog verschijnen. Op deze manier hebben we een duidelijk en bijzonder beeld van Daniëlle en haar speciale reis. Zo ontzettend knap hoe jullie met elkaar deze reis ondernemen en de bijzondere kanten van het werk van Frederik ervaren. Natuurlijk komen alle hobbels die de reis zo speciaal en soms zo spannend maakt langs. We kijken vol verwachting uit naar het nieuwe verhaal. Daniëlle we je zien je graag weer snel in de klas. We missen je mooie vragen en je bijzondere kijk op de dingen om je heen. Tot snel! Veel groetjes van de kids uit groep 8.
  17. Hanny:
    18 januari 2017
    Dat verdriet... en toch die humor.
    Ik wens jullie zegen in dat zo heel erg andere land.
  18. Gretha van der Vlugt:
    Lieve mensen

Je bent niet alleen.
    En soms gebeurt er weer iets bijzonders
    Gretha
  19. Nicole Prinz:
    18 januari 2017
    Ga zo door Miriam! Je doet het top! Wat zal Frederik daarboven trots op jou zijn! Ik geniet van je blogs en veel herkenning aan mijn reisje in Ghana.
  20. Truus en Wim ten Dolle:
    Dag Miriam
    We vinden het fijn jullie zo te volgen.
    Wat zien jullie veel.
  21. Lea:
    Ha Mirjam, Gideon en Daan
    Al meer dan een week onderweg en wat mooi dat wij mogen meegenieten van jullie belevenissen! Prachtig hoe jullie gevend zijn, aan de projecten van Frederik, aan Frederik, aan jullie zelf en aan ons! Dank

Ps Daan, wordt er in Ghana ook gememoried?
  22. Ruth:
    18 januari 2017
    Lieve Mirjam, hierboven lees ik 21 mooie onder de riem stekertjes! Vooruit, ik doe er ook nog een bij: Turn your face to the Son and the shadows wil fall behind you.... Josephine verschijnt elke ochtend vroeg aan de ontbijttafel met een slaaptshirt waarop deze tekst staat. Overgehouden aan de Prayernight vorige week. Ik begin er graag m'n dag mee ;-) Het verdriet om Frederik zal er zijn en mag er zijn. Maar je bent nooit alleen! Veel liefs!
  23. Wilma van Klaveren:
    19 januari 2017