Halleluja

27 januari 2017 - Elmina, Ghana

Wachten op de bus naar Damango Gideon kletst zich door wachttijd heen Danielle wacht op Afaso Market

‘Soms hoop ik heel erg dat papa ons niet kan zien. Zoals nu.’ Gideon draait met zijn ogen, zoals alleen een tiener dat kan die verbijsterd is dat zijn moeder nog steeds vrij mag rondlopen.

Na een lange busreis hobbelen we namelijk met ons hele hebben en houwen door een sloppenwijkje van Kumasi. We moeten van het ene busstation naar het andere om een bus naar de zuidkust te vinden. Het leek een goed idee om dat lopend te doen. Zoals het mij ook een goed idee leek om de weg te checken. Een meisje helpt graag, weet een korter weggetje en springt nu voor ons uit over keien, langs vuurtjes en door piepkleine volgebouwde paadjes vol mensen, autobanden en afval.

Gideons vertrouwen in mij neemt niet toe als we vervolgens eindeloos moeten wachten in de volgende bus. Die vertrekt als alle kaartjes zijn verkocht.

Na drie uur informeer ik bij de busleider wat het plan is.

‘God weet het.’

Hijzelf niet en dat geeft niets. ‘Het is blijkbaar Gods bedoeling dat we hier nog zijn.’

Ik zucht.

Gideons ogen maken overuren.

Ik vraag me af of God misschien wil dat ik niet met deze bus meega. Vier uur wachten in een hete, bijna volle, stilstaande bus met als grootste beproeving een televisie met schreeuwende mensen, doet ons geen goed. De Ghanezen trouwens ook niet. Er wordt niet meer alleen op de televisie geschreeuwd maar ook in de bus naar de evangelist. Opeens vertrekt de bus.

We zijn nog geen vijf minuten op weg als de busleider en tevens evangelist gaat bidden en zingen. Iedereen haakt in en roept ‘Amen’ en ‘Halleluja’.

Wij niet. Zo snel kunnen wij die vier uur niet vergeten.

Midden in de nacht arriveren we na een reis van in totaal bijna twintig uur (over een afstand van bijna 800 kilometer) bij een aardedonker kruispunt dichtbij de kust. We zijn weer on speaking terms met iedereen en worden uitgezwaaid door chauffeur, busleider/evangelist en reizigers. Dat is ook het moment dat ik me even afvraag dat het misschien beter is dat Frederik ons hier niet moederziel alleen ziet staan. Of wel natuurlijk.

Dan duikt een taxichauffeur op. Natuurlijk heeft hij gewacht, lacht hij.

Halleluja.

1. Gea van Henten:
    27 januari 2017
    Geduld hebben valt niet altijd mee, maar jullie er toch gekomen. Halleluja
  2. Betty Busstra:
    27 januari 2017
    Wat een belevenis! Halleluja!
  3. Andere Danielle:
    27 januari 2017
    4 uur wachten maakt dat wij weer even kunnen lachen! 3 dagen op het volgende berichtje viel ook niet mee! Dank en kus!
    Ik wil jullie ook weer hier! Vind het wel weer mooi geweest! Hou van jullie!
  4. Anja Hogendoorn:
    Topverhaal !
  5. Wilma van Klaveren:
    27 januari 2017
    Wat een ontzettend echt Afrikaans verhaal. Maar jullie hebben gelukkig ook dit overleefd. Praise the Lord!
  6. Marjan Kleijn:
    27 januari 2017
    Dit was wel lekker spannend om te lezen. Ikzelf ben erg slecht in wachten, dus snap het begin van het verhaal heel erg goed. Wat een andere cultuur hè! Gaan jullie nu chillen aan de kust? Zou lekker zijn lijkt me. Liefs voor jullie drieën!
  7. Anne Marie:
    27 januari 2017
    Prachtige verhalen schrijf je Mir. Ik geniet ervan. Bundelen in een boekje die serie!
  8. Marjon van dalen:
    Woeha!
  9. Dick en Netty Vreeken:
    Bikkels!!
  10. Janneke:
    28 januari 2017
    Na zo'n dag verlang je wellicht wel weer naar de regelmaat van het busvervoer hier. En dat is maar goed ook want het zit er natuurlijk toch weer een beetje aan te komen. Maar wat een ervaringen hebben jullie, geweldig!!!
  11. Saskia Wiegeraad:
    28 januari 2017
    Eén ding weet ik inmiddels na alle verhalen: jullie zijn niet te klein voor Afrika!
    Wat een dappere avonturen. Ik leef bij elk verhaal heel intens met jullie mee.
  12. Hanny:
    28 januari 2017
    Tjonge, daar moet je wel even geduld voor hebben. Beetje ander levensritme daar. Goed om mindfull te leren worden; het hier en nu, in die bus, met die evangelist... ;-)
    Blij dat jullie toch van A naar B zijn gekomen. Wat vind ik jullie stoer!
  13. Truus Siegert:
    31 januari 2017
    Miriam, `k hoop dat je voor je thuis komt nog even de gelegenheid krijgt
    dit alles te verwerken en een beetje tot rust komt.
    Zoveel indrukken in zo`n korte tijd.
    Ook dank voor je mooie reisverslagen.
    Hopelijk tot gauw.
    Liefs, Truus.
  14. Lea:
    1 februari 2017
    ohh wat herkenbaar!
    Ik heb ook een keer zo een ervaring gehad.. Pfff ik begrijp die kinders en jou zeg, wat een omschakelen steeds..
    Halleluja....