Zeg nooit

24 januari 2017 - Tamale, Ghana

Alima in haar winkel Lifeline project Danielle en Alima voor de winkel

Juist de veerkracht van mensen ontroert.

Een paar jaar geleden reisde Frederik door Congo. Hij bezocht er onder andere een microkredietproject voor vrouwen. Thuis kon hij niet met droge ogen vertellen over die vrouwen die alles waren kwijtgeraakt. Mannen, kinderen, gezondheid en bezittingen. En die toch weer de kracht vonden om een nieuw leven op te bouwen.

Terwijl ik in het kapperszaakje van Alima (27) zit, raakt juist haar kracht. Kort en zakelijk vertelt ze haar verhaal. Ouders vermoord tijdens een gewelddadig conflict in het noorden. Terechtgekomen bij een familielid dat haar op jonge leeftijd naar Accra stuurt om geld te verdienen. Daar komt ze op straat terecht omdat niemand haar beschermt. Ze wordt verkracht en krijg een dochter.

Via Lifeline, een project dat ICCO/Kerk in Actie ondersteunt, komt Alima in een trainingsprogramma van zes maanden in Accra. Daar verandert haar leven. Ze leert er een beroep waarmee ze terug kan keren naar het noorden en een eigen inkomen kan verdienen.

Ik denk aan de gekreukte liedtekst die Frederik boven zijn bureau had hangen. (Er omheen aardsere zaken als kaartjes van mooie wedstrijden in de Kuip, vaderdagtekeningen en een paar foto’s.) Maar deze woorden hingen in het midden:

Zeg nooit: ‘Onze wereld is gebroken

en de mens tot weinig goeds in staat.’

Zeg nooit: ‘Niemand kan op vrede hopen,

alles gaat nu eenmaal als het gaat.’

We zitten onder het afdakje van haar piepkleine kapperszaakje. Alima is er nog niet. De lening voor de haardroger en andere benodigdheden drukt nog zwaar. Maar ze voelt zich sterk, vertelt ze. Omdat ze iets heeft geleerd en omdat ze zelf geld verdient. Omdat ze haar dochter eten kan geven en naar school kan sturen. Van de muur haalt ze een diploma dat ze zelf heeft gefixt: ze is nu ook gediplomeerd bruidskapster. ‘Zo ben ik breder inzetbaar’, lacht ze.

Zeg nooit dat het godvergeten lijden

toch het noodlot is van ons bestaan.

Zeg nooit: 'Stil maar, wacht op beet're tijden.'

Ze nooit: 'Niemand kan de dood weerstaan.'

Liedtekst: Zeg nooit

1. Wilma van Klaveren:
    Poeh. Dit raakt.
  2. Joost:
    Bam
  3. Lilian:
    24 januari 2017
    Wat maken jullie veel mee op deze bijzondere reis. Mooi om te lezen!
  4. Ineke:
    Bedankt, voor het delen.
  5. Dick en Netty Vreeken:
    24 januari 2017
    Heftig! Maar wat een veerkracht!!
  6. Wim rietkerk:
    heel bijzondere verhalen!
  7. Marjon van dalen:
    Mooi!
  8. Connie van Beelen-Brittijn:
    24 januari 2017
    Lieve Miriam, Danielle en Gideon, (hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik lieve zeg, maar door al de verhalen lijken jullie soms heel dichtbij!) jullie kennen mij niet, maar ik zit bij je moeder (Sifra), Miriam, op de vrouwenkring. Vandaag heb ik je hele reisblog gelezen om met vandaag te eindigen. Heel bijzonder en fijn dat ik mag meelezen over jullie bijzondere reis! Ontzettend dapper dat je deze reis onderneemt, samen met Danielle en Gideon. Ik weet niet of ik dat zou durven. Begrijpelijk ook, dat het gemis van je man daar soms extra heftig is. Wij zijn met (bijna) ons hele gezin in 2013 in Kenia geweest, in vergelijking met jouw reis was dat een luxe safari ervaring, maar toch herken ik dingen in jouw foto's en blog. Bijzonder om die ervaringen met je kinderen te delen! Onvergetelijk natuurlijk! Van harte wens ik je verder een hele mooie bijzondere reis toe, met veel kracht en troost in moeilijke momenten en daarnaast met veel genietmomenten! Je verhalen zijn prachtig en dit laatste blog zeer ontroerend. Ik kijk uit naar meer!
  9. Olga van der Tuuk:
    25 januari 2017
    Lieve Miriam en kinderen,
    Wat een bijzonder reisverslag en indrukken. Dank voor delen en God bless!
    HG Olga
  10. Caroline: